In de afgelopen periode heeft de Cultuurtrein weer een aantal contacten tot stand gebracht tussen scholen en cultuuraanbieders, met zeer geslaagde projecten en workshops als resultaat. Hier een bloemlezing.
Kraaienest, Nootdorp: dramalessen en theatervoorstelling
In maart 2024 kwam er een docent van Jeugdtheater Hofplein op school, die een theaterworkshop gaf aan twee groepen. Het thema waar op dat moment op school aan werd gewerkt, was ‘Wilde dieren’ en dit kwam terug in de theaterles. Onder leiding van de vakdocent lukte het de leerlingen zelf de wildste, gekste en meest bijzondere dieren te worden.
In april 2024 werd meerdere malen de voorstelling ‘Schitter’ op school gespeeld. Een interactieve voorstelling vol muziek, dans en levenslessen die je niet snel zult vergeten. Dit was nog een groter succes dan we van tevoren hadden kunnen bedenken. De leerlingen waren van begin tot eind geboeid door het spel en de liedjes van Sabrina en Kim. Iedereen was enthousiast en heeft met volle teugen genoten (ook de docenten). De boodschap ‘Ik mag er zijn’ heeft zijn weerklank gevonden bij onze leerlingen. Echt een aanrader!
Vuurvogel, Bergschenhoek: een zwerm vuurvogels
Zee vol verhalen dacht mee hoe de leerlingen van De Vuurvogel kunnen laten zien wie ze zijn, wat ze kunnen, wat ze voelen en wat ze willen. De verhalen en de identiteit van de leerlingen kwamen samen in het kunstwerk ‘Een zwerm vuurvogels’. Kunstzinnige vakdisciplines binnen het leergebied kunstzinnige oriëntatie werden gecombineerd met de burgerschapsdoelen vrijheid & gelijkheid, solidariteit, diversiteit & identiteit en macht & inspraak. Op die manier werden burgerschap, beeldende vorming en beeldende kunst gebruikt als inspiratiebron voor eigen beeldend werk. De leerling kon, naast teruggrijpen op de informatiebron en ideeën opgedaan in de oriëntatiefase, met het werk iets vertellen over de gezinssamenstelling, de eigen cultuur, rituelen, feesten en gebruiken.
Omnia, Nootdorp: zeefdrukken maken
Mauricio Alvarez is een kunstenaar die creatieve/beeldende workshops geeft aan kinderen. Hij begon met een presentatie waarin hij vertelde over zijn Latijns-Amerikaanse achtergrond, het onderwerp van de workshop. Daarna maakten de kinderen kennis met zeefdrukken en een aantal andere druktechnieken, zodat ze maskers en symbolen konden gaan ontwerpen en drukken op een kledingstuk. Het masker weerspiegelde hun identiteit of persoonlijkheid en de symbolen in het masker stonden symbool voor karaktereigenschappen, kwaliteiten en kenmerken.
Het was een leuke ervaring; de jongens en meisjes waren erg geïnteresseerd en deden heel goed mee. Ze waren erg onder de indruk van de Maya-cultuur en van de maskers en de dansen. Ze hebben een combinatie gemaakt van zeefdruk en graffiti en een aantal prachtige t-shirts gemaakt!
Blesewic, Bleiswijk: Vanitas
Op 11 juni ontdekten leerlingen van Melanchthon de Blesewic, naar aanleiding van een moderne vanitas-opstelling, hoe een tekening op groot formaat te maken. In de traditie van de oude meesters kregen zij de opdracht om met natuurlijke pigmenten inkt te maken. De hobbel van het grote witte vlak moest eerst genomen worden, maar al snel werd er geconcentreerd getekenend met de rietpen en penseel.
De resultaten mochten er zijn: iedere aanpak net weer anders en zo ook de tekeningen. Ze maakten een vanitas-stilleven van o.a. snackbargerelateerde spullen en andere materialen. Dat stilleven tekenden ze vervolgens na met de zelfgemaakte inkt.
Vanitas is een artistiek genre dat zijn oorsprong vindt in het Latijnse woord voor "ijdelheid". Het bloeide op in de Nederlanden, begin 17e eeuw, en omvatte stillevens die een verzameling objecten toonden die symbolisch waren voor de onontkoombaarheid van de dood en de vergankelijkheid van wereldse prestaties en genoegens.